Sunday, 24 May 2015

4 Perkara Penting Yang Perlu Dilakukan Bila Dapat Polisi Takaful Tapi Sering Terlepas Pandang


Alhamdulillah, hari ini makin ramai rakyat Malaysia telah mempunyai polisi takaful untuk melindungi risiko kehilangan wang kita di saat tragedi yang tak diduga. Namun, masih ramai yang melakukan
 kesilapan yang membuatkan kita atau waris kita tidak dapat manfaat dari plan takaful yang telah kita bayar setiap tahun.

Kali ini, saya nak berkongsi tips yang wajib diamalkan setiap pemilik polisi takaful bagi memastikan kita dan waris kita betul-betul dapat manfaat polisi yang kita bayar tu.

Simpan polisi di tempat yang selamat.

Ini perkara paling wajib dilakukan sebaik sahaja polisi kita diterima, polisi takaful kita ibarat ‘geran tanah’ yang menjadi bukti bahawa kita layak menerima sejumlah pampasan dari pengendali takaful sewaktu berlaku tragedi. Polisi ini haruslah disimpan di tempat yang selamat dan boleh di akses oleh waris kita.

Perlu diberi perhatian, setiap polisi takaful yang kita langgan, biasanya untuk tempoh 20 tahun keatas, oleh itu tanggungjawab kita ialah memastikan polisi ini tersimpan rapi selama mana polisi kita masih aktif.

 Bagitahu ahli keluarga, rakan terdekat, dan pihak yang mendapat manfaat (beneficiaries).

Cuba kita pandang sekeliling, berapa ramai kawan kita yang beritahu kita yang mereka ada polisi takaful dan dari syarikat mana? Atau jika kita tinggal bersama keluarga, berapa ramai adik beradik kita yang beritahu berkenaan polisi takaful yang mereka ambil dan dari syarikat mana?

Ini satu habit yang tidak baik, sekiranya berlaku sesuatu kepada kita, rakan-rakan atau saudara terdekat inilah yang akan membantu kita, kadang-kadang agen pun tak diberitahu sewaktu kita ditimpa musibah, jadi macam mana kita nak buat tuntutan? Bayangkan waktu tu kita pengsan, koma, atau tidak boleh berkomunikasi dengan baik.

Kita perlu bagitahu mengenai polisi takaful yang kita ambil, tak perlu dedahkan semua maklumat, contoh maklumat yang paling penting bagitahu;

a)      Kita ada polisi takaful dengan syarikat AIA Public Takaful Berhad

b)      Kalau ada berlaku sesuatu, contact agen kita; Mohd Hasan 016-2155504

c)       Kalau tak dapat call agen, call AIA terus 1300-88-8922

Insyaallah, dengan maklumat ini sekurang-kurangnya agen atau syarikat takaful maklum akan keadaan kita, dan proses claim boleh diusahakan.

Ingat tarikh caruman polisi takaful

Tarikh caruman amat penting untuk kita ingat supaya polisi kita sentiasa aktif dan proses untuk tuntutan lebih lancar. Terdapat beberapa cara untuk kita menjelaskan caruman, sama ada secara bulanan, suku tahunan, setengah tahun, atau setahun sekali. Seperti insurans kereta, kita perlu bayar untuk sambung tempoh perlindungan sebelum tarikh tamat.

Kegagalan kita menjelaskan bayaran caruman mengikut jadual mungkin mengakibatkan kita gagal mendapat manfaat seperti didalam polisi takaful kita.

After sales

Ha, ini perkara yang jarang kita ambil tahu, sesetengah agen boleh bagi servis-servis lain yang boleh bantu menyenangkan urusan kita. Contohnya, jika kita ada kereta kemungkinan agen yang sama boleh bantu uruskan renewal takaful kenderaan kita, terdapat juga agen yang mempunyai kemahiran dalam pengurusan kewangan seperti membuat badget bulanan keluarga anda, mahupun membuat perancangan pelaburan lain sekiranya kita mampu. 


No comments:

Post a Comment