Alhamdulillah, hari ini makin ramai rakyat Malaysia telah mempunyai polisi takaful untuk melindungi risiko kehilangan wang kita di saat tragedi yang tak diduga. Namun, masih ramai yang melakukan kesilapan yang membuatkan kita atau waris kita tidak dapat manfaat dari plan takaful yang telah kita bayar setiap tahun.
Kali ini, saya nak berkongsi tips yang wajib diamalkan setiap pemilik polisi takaful bagi
memastikan kita dan waris kita betul-betul dapat manfaat polisi yang kita bayar
tu.
Simpan polisi di
tempat yang selamat.
Ini perkara paling wajib dilakukan sebaik sahaja polisi kita diterima,
polisi takaful kita ibarat ‘geran tanah’ yang menjadi bukti bahawa kita layak
menerima sejumlah pampasan dari pengendali takaful sewaktu berlaku tragedi.
Polisi ini haruslah disimpan di tempat yang selamat dan boleh di akses oleh
waris kita.
Perlu diberi perhatian, setiap polisi takaful yang kita langgan,
biasanya untuk tempoh 20 tahun keatas, oleh itu tanggungjawab kita ialah
memastikan polisi ini tersimpan rapi selama mana polisi kita masih aktif.
Bagitahu ahli
keluarga, rakan terdekat, dan pihak yang mendapat manfaat (beneficiaries).
Cuba kita pandang sekeliling, berapa ramai kawan kita yang beritahu kita
yang mereka ada polisi takaful dan dari syarikat mana? Atau jika kita tinggal
bersama keluarga, berapa ramai adik beradik kita yang beritahu berkenaan polisi
takaful yang mereka ambil dan dari syarikat mana?
Ini satu habit yang tidak baik, sekiranya berlaku sesuatu kepada kita,
rakan-rakan atau saudara terdekat inilah yang akan membantu kita, kadang-kadang
agen pun tak diberitahu sewaktu kita ditimpa musibah, jadi macam mana kita nak
buat tuntutan? Bayangkan waktu tu kita pengsan, koma, atau tidak boleh
berkomunikasi dengan baik.
Kita perlu bagitahu mengenai polisi takaful yang kita ambil, tak perlu
dedahkan semua maklumat, contoh maklumat yang paling penting bagitahu;
a) Kita ada polisi
takaful dengan syarikat AIA Public Takaful Berhad
b) Kalau ada berlaku
sesuatu, contact agen kita; Mohd Hasan 016-2155504
c) Kalau tak dapat call
agen, call AIA terus 1300-88-8922
Insyaallah, dengan maklumat ini sekurang-kurangnya agen atau syarikat
takaful maklum akan keadaan kita, dan proses claim boleh diusahakan.
Ingat tarikh caruman polisi takaful
Tarikh caruman amat penting untuk kita ingat supaya polisi kita sentiasa
aktif dan proses untuk tuntutan lebih lancar. Terdapat beberapa cara untuk kita
menjelaskan caruman, sama ada secara bulanan, suku tahunan, setengah tahun,
atau setahun sekali. Seperti insurans kereta, kita perlu bayar untuk sambung
tempoh perlindungan sebelum tarikh tamat.
Kegagalan kita menjelaskan bayaran caruman mengikut jadual mungkin
mengakibatkan kita gagal mendapat manfaat seperti didalam polisi takaful kita.
After sales
Ha, ini perkara yang jarang kita ambil tahu, sesetengah agen boleh bagi
servis-servis lain yang boleh bantu menyenangkan urusan kita. Contohnya, jika
kita ada kereta kemungkinan agen yang sama boleh bantu uruskan renewal takaful
kenderaan kita, terdapat juga agen yang mempunyai kemahiran dalam pengurusan
kewangan seperti membuat badget bulanan keluarga anda, mahupun membuat
perancangan pelaburan lain sekiranya kita mampu.
No comments:
Post a Comment